søndag den 15. april 2012

Kost-historie up until now :-)

Ja, som I alle nok ved, er det jo kosten, der er vigtigst, når det gælder om at få resultater ud af sin træning. Jeg har læst flere steder, at træningen fylder 30% og kosten fylder 70%, men personligt føler jeg, at det nærmere er 10% træning og 90% kost, når man tænker på, hvor meget tid jeg bruger på de enkelte ting.

Inden jeg startede med at træne spiste jeg ca. 3 måltider om dagen. Morgenmaden skippede jeg altid, fordi jeg aldrig havde appetit nok til at spise om morgenen, men så spiste jeg til gengæld frokost, aftensmad og natmad. Og pga. mit stofskifte var så højt, blev jeg nødt til at overspise for ikke at blive hurtigt sulten igen.


Da jeg så startede med at styrketræne, blev min sult selvfølgelig større, og jeg var derfor næsten altid sulten UDEN at jeg dog havde appetit til at spise mere. På daværende tidspunkt havde mine venner fortalt mig, at jeg kunne indtage et kosttilskud, der hed weight gainer, som gjorde at jeg kunne tage mere på i vægt, men jeg var selvfølgelig lidt skeptisk til at starte med. Jeg begyndte derfor at lave lidt research for at se, hvad der var om snakken. Det viste sig at være det perfekte kosttilskud, da man både får protein og kulhydrater i form af pulver, hvilket betød at man ikke behøvede at have nogen appetit for at kunne indtage det. Jeg prøvede derfor weight gainer i 1-2 år, som resulterede i en vægtforøgning på ca. 7 kg!


Anyways! Efter at have læst en masse artikler og forums om træning på internettet, fandt jeg ud af, at man skulle være i kalorieoverskud og indtage 500 kcal over sit ligevægtsindtag (den mængde energi, du forbrænder per dag). Jeg fandt en nem energiberegner (http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/), som jeg brugte til at finde frem til, hvor meget jeg skulle spise for at være i kalorieoverskud. Derudover fandt jeg også et kostprogram (http://www.letvaegttab.dk/kostplaner/download-krop-kost-hk/), som jeg kunne bruge til at beregne, hvad og hvor meget jeg skulle spise i de forskellige måltider.


Jeg har nu prøvet at tælle kalorier i 2 år, og det er først i år, at jeg er begyndt at kunne følge det næsten 70-80%, og det kan tydeligt ses! Jeg har siden i slutningen af januar taget 7 kg på, og for første gang i mit liv har jeg fået en lille delle! :-D Det er virkeligt svært at overholde en bestemt kostplan, når ens hverdag hele tiden varierer, men når man endelig kan, så kan man virkeligt også se resultater!

Dette indlæg er ved at blive lidt langt, så jeg poster lige min nuværende kostplan i et nyt indlæg :-P

Ingen kommentarer:

Send en kommentar