lørdag den 21. april 2012

Glykæmisk Indeks

Når jeg laver min kostplan, tager jeg forbehold for det, der hedder glykæmisk indeks (GI). Det glykæmiske indeks fortæller noget om, hvor hurtigt ens blodsukker stiger, når man indtager en bestemt fødevare, som indeholder kulhydrater.

"Hver af de ovenfor viste portioner indeholder 10 g kulhydrat. Produkterne er vist i den rækkefølge, at de venstre giver den hurtigste stigning i blodsukkeret, mens de højre giver langsommere stigning." 
(fra http://www.diabetes.dk/Livet_med_diabetes/Mad_og_diabetes/Mad_i_kroppen/Kulhydrater/Paavirkning_af_blodsukkeret.aspx)

Højt GI = hurtig stigning:
- Fordele: Optages hurtigt, dvs. man hurtigt kan genopfylde sine energidepoter, når de er tømte (om morgenen og efter træning).
- Ulemper: Bliver hurtigt sulten igen, og efter stigningen vil blodsukkeret hurtigt falde til under det oprindelige niveau, hvilket kan forårsage: træthed, uoplagthed, koncentrationsproblemer, indre uro, hovedpine (jeg har dog ikke selv oplevet det :-P).

Lavt GI = langsom stigning:
- Fordele: Optages langsomt, dvs. at man er mæt i længere tid, hvilket er godt, hvis man vil holde ens kalorieindtag nede. Derudover mindsker det risikoen for hjertesygdomme og diabetes.
- Ulemper: Har ikke rigtigt kunne finde noget dårligt om det (sig til hvis I finder noget dårligt om det! :-P). Det er dog desværre ofte, at jo lavere GI jo kedeligere er det at spise :-/ Fx har brune ris et meget lavt ris, men det smager hæsligt in my opinion :-P

Jeg prøver derfor at holde mig til:
Morgenmad - forholdsvist højt GI
Efter træning - højt GI
Resten af dagen - lavt GI

Jeg har dog ikke appetit nok til at spise mad med lavt GI gennem hele dagen, så derfor spiser jeg bl.a. grovflutes (højt GI) som et alternativ til rugbrød (lavt GI) for at sikre mig nok kcal. 

Man skal dog være opmærksom på, at der er en række faktorer, der kan påvirke optagelseshastigheden såsom måden maden er tilberedt på og mængden af protein og fedt (forsinker optagelsen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar