fredag den 4. maj 2012

BinyrebarkHORMON

 
Da min læge fortalte mig, at jeg havde fået en sprøjte, der hed "binyrebarkHORMON", mod min høfeber, tænkte jeg "YES, hormoner! Så bliver jeg nok større!" og har i lang tid gået og troet på, at det ville gavne min muskelvækst!

Forleden dag fandt jeg dog ud af, at hormoner ikke bare er hormoner, men at der både findes anabolske (opbyggende) og katabolske (nedbrydende) hormoner, hvor binyrebarkhormon (kortisol) selvfølgelig er en af de nedbrydende LOL...

"At hormonet har en katabolsk effekt, betyder at hormonet mindsker proteinsyntesen, hvorfor muskelvækst undgås"*
 (Proteinsyntesen er den proces, hvor proteinerne fra vores kost bliver udnyttet til opbyggelse af muskler)

"Kortisol ændrer desuden dit stofskifte, så kroppen forbrænder kulhydrater i stedet for fedt"**
(Hm, ved ikke helt om det er rigtigt, da der ikke var nogen forklaring af dette :-/)

"Musklerne bliver insulinresistente (...) Når Kortisol gør musklerne resistente overfor insulin, svinder indholdet af protein i musklerne, så de ikke kan vokse sig større."**
(Insulin er det hormon, der sørger for at føre sukkeret ud til muskelcellerne, så de får energi)


Summa summarum: jeg bliver altså IKKE større af det! :-( Hvorvidt det vil skade min træning, er dog ikke til at vide, da de alle sammen skriver, at det er følger af "store" mængder af kortisol, men de skriver ikke, hvor meget "store" mængder er.. Der er ikke andet for end at følge min udvikling i den kommende periode. Nu har vi også lige fået en fedtmålervægt, så det burde være nemmere at holde øje ;-)


Kilder:
* http://aktivmotion.dk/muskeltab-pga-kortisol/

** http://iform.dk/velvaere/stress/traen-dig-fri-for-stress
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar